Nu kan du betala för att slippa reklam på Facebook och Instagram. 149:-/månad kostar det att helt slippa reklam på Facebook och Instagram – och Meta som äger dessa plattformar kommer då heller inte använda din användardata.
Vill du fortsätta använda tjänsterna gratis uppmärksammas du nu på att Meta kommer att använda din användardata.
Hur påverkar denna reklamfria tjänst annonsering på Facebook och Instagram?
Rimligen kommer få privatpersoner att betala 149:-/månad för att slippa reklam. En stor del av reklam på dessa plattformar är ändå sånt som kommer igenom och som inte är reklammärkt. Framförallt betalda influencersamarbeten, men även PR-byråer som skapar nyheter för sina kunder som inte märks ut som reklam, och som ofta delas aningslöst av användare på Facebook.
Fakereklam på Facebook
En typ av reklam som Facebook enkelt skulle kunna stoppa om de ville är ren scam, från bolag som utan tillåtelse tar bilder på kändisar och påstår att de rekommenderar allt från bantningspiller till investeringstjänster. Dessa annonser har blivit allt vanligare och drabbar både användare – som luras att klicka – och kändisarna själva, vars namn och ansikte utnyttjas utan deras vetskap. Trots att Meta lovat att arbeta hårdare mot den här typen av annonser är det uppenbart att mycket fortfarande slinker igenom.
Vad betyder det här för företag som annonserar?
För företag som jobbar seriöst med annonsering innebär den nya reklamfria tjänsten i praktiken ingen större förändring. Det är bara en mycket liten andel av användarna som väntas betala för att slippa annonser. Annonseringen på Facebook och Instagram kommer alltså fortsätta nå ut till i princip samma målgrupper som tidigare, även om räckvidden teoretiskt skulle kunna minska marginellt om fler än väntat väljer det reklamfria alternativet.
Det kan däremot leda till att Meta blir än mer beroende av annonsintäkter från de som fortsätter använda gratistjänsten – vilket i värsta fall kan innebära ännu fler annonser för de som inte betalar.
Vad gäller för influencers och PR-byråer?
Samarbeten med influencers och spridning av PR-material påverkas inte alls av det nya upplägget. Dessa inlägg hamnar fortfarande i användarnas flöden, reklamfritt eller ej. Här finns fortfarande utmaningar med transparens och tydlig märkning, och det är tydligt att det är här mycket av marknadsföringen sker idag – utanför de traditionella annonsformaten.
Sammanfattning
Den reklamfria tjänsten är främst ett sätt för Meta att möta krav på ökad integritet, snarare än en stor förändring för användare och annonsörer. För de allra flesta kommer Facebook och Instagram fortsätta fungera som tidigare – med annonser och riktat innehåll. Och även om du skulle vilja slippa annonser, återstår frågan: är det värt 149 kronor i månaden?
FAQ: Reklamfri Facebook och Instagram – vad gäller?
Hur fungerar reklamfria Facebook och Instagram?
Du kan nu betala 149 kronor per månad för att slippa reklam på både Facebook och Instagram. Då används heller inte din användardata för annonsering.
Vad händer om jag inte betalar för reklamfrihet?
Om du fortsätter använda tjänsterna gratis kommer Meta (Facebook och Instagram) att använda din data för att visa riktad reklam, precis som tidigare.
Hur många väntas välja bort annonser?
Det är troligt att endast en liten andel användare kommer att betala för reklamfrihet. De flesta lär fortsätta använda gratistjänsterna.
Påverkas företag som annonserar på Facebook och Instagram?
Endast marginellt. Eftersom så få väntas betala, fortsätter annonsörer nå ut till nästan lika många som tidigare.
Försvinner all reklam om jag betalar?
Du slipper Metas egna annonser, men inlägg från influencers och PR-byråer, som inte alltid är märkta som reklam, kan fortfarande dyka upp i ditt flöde.
Hur gör jag för att slippa scam och falska annonser?
Att betala för reklamfrihet tar bort Metas annonser, men inte nödvändigtvis alla typer av oönskat innehåll. Scam-annonser är ett fortsatt problem som Meta inte lyckats stoppa helt.
Gäller reklamfriheten även Instagram Stories och Reels?
Ja, det gäller hela Facebook och Instagram – även Stories och Reels – så länge du är inloggad och betalar för tjänsten.
Hur påverkas samarbeten med influencers och PR?
De påverkas inte alls. Samarbetsinlägg och PR-material kan fortfarande delas och synas i flödet, även om du betalar för att slippa annonser.
Är reklamfrihet värt 149 kronor i månaden?
Det är upp till dig! Om du stör dig mycket på reklam och vill ha ökad integritet kan det vara värt det. För de flesta lär gratisversionen ändå kännas tillräcklig.