Webbutveckling

Hur gör man en websiderevesion?

Hur och varför gör man en webbsiderevision?

5 min

Om du tror att det finns stora möjlighet att förbättra er site, men inte vet var ni ska börja är det en god ide att göra en website audit. Helst med en annan partner än den byrå ni har idag, så ni får en helt opartisk analys.

Med Boostymodellen för websiderevesion är det sex områden vi analyserar. After vår websiderevesion får ni en rapport med förslag på actions, prioriterade efter var ni får störst nytta. Och självklart kan vi även göra jobbet med att skapa eller ändra det innehåll som saknas - eller till och med bygga en helt ny site om det krävs.

Hur gör man en websiderevesion?

Har du insett att er site behöver byggas om eller förbättras? Den kanske är seg eller rankar sämre än tidigare? Idéer ni har går inte att implementera på grund av begränsningar i det CMS ni har - eller tar det evigheter att göra den minsta ändring eller lägga upp en ny landningssida.

Då är det bäst att starta med en websiderevesion så ni har ett bra beslutsunderlag om problem och vilka lösningar som är bäst för just er.

Varför gör man en websiderevesion?

En websiderevesion är en analys på hög nivå av de olika delar som påverkar webbplatsens prestanda och hitta de områden som är viktigast för er att förbättra och analysera djupare. Det är inte en enkel SEO-analys eller site-speedanalys - även om dessa är komponenter i analysen…

Tre anledningar till att man gör en websiderevesion:

  1. Du måste ha ett internt beslutunderlag för att få budget eller prioritet
  2. Du ska handla upp en ny digitalbyrå och vill ha ett opartiskt beslutunderlag
  3. Du beskriva ett område för din befintliga byrå eller egna utvecklare som de ska fokusera på

Sex delar i en websiderevesion

#1. Innehåll

Innehållet på din site är det mest centrala - utan intressant och relevant innehåll - inga besökare.

#2. Informationsarkitektur

Hur ser din Informationsarkitektur och navigering ut? Är innehållet strukturerat logiskt och det är lätt att hitta det man söker? Användrtester är ett bra sätt att testa detta, där ett antal uppgifter som man vill att någon ska göra på webbsidan defenieras - och sedan studerar man hur riktiga användare letar sig fram.

#3. CMS - innehållshanteringssystemet

Ett CMS (Content management system) eller innehållshanteringssystem ska inte vara ett hinder när ni ska skapa nytt innehåll på er site. Om det är för komplext att göra mindre förändringar eller att skapa nya landningssidor kommer det vara ett hinder för alla som jobbar med innehåll för siten. Ibland är lösningen på detta enkel - som att göra nödvändiga uppdateringar eller att konfigurera ett bättre redaktörsgränssnitt. Framför allt handlar det om att välja en produktionsbyrå som är experter på just det CMS ni har valt.

#4. Hastighet

En snabb site blir allt mer viktigt, speciellt för besökare som använder mobilen - där uppkopplingshastigheten ofta är sämre än på en platts dör man har wi-fi. Bara någon sekunds fördröjning innan sidan laddas kan göra att besökare "vänder i dörren". En "site speed"-analys är enkel att göra - men tar desto mer tid att åtgärda. Ett av de vanligaste "felen" är exempelvis bilder som laddats upp i allt för stora format.

#5. Design

Precis som dåligt innehåll påverkar hur besökarna uppfattar webbplatsen är design en lika viktig punkt. Framför allt är det den mobila varianten av en webbsida som många bolag inte har nog med fokus på. Här behöver man även ständigt benchmarka sin sitemot sina närmaste konkurrenter - för det gör era kunder!

#6. Tekniska aspekter - nu och imorgon

Här är det teknisk SEO, eventuella buggar, integrerade tredjepartsverktyg, säkerhet etc som vi tittar på. Stöder siten organsiationens kommande krav på hastighet, fler språk, bank-ID inloggning eller inloggade sidor för kunderna?

Låt oss göra en websiderevesion åt er. En investering i framtiden för er site! Kontakta oss redan idag!