Konverteringsgrad är en procentandel som vanligtvis används inom digital marknadsföring för att utvärdera prestanda av webbplatstrafik, marknadsföringskampanjer och konverteringar. För att beräkna konverteringsgraden delar du antalet konverteringar med det totala antalet besökare. Till exempel, om en e-handelswebbplats har 200 besökare under en månad och gör 50 försäljningar, skulle konverteringsgraden vara 50 delat med 200, eller 25 %.
En konvertering kan avse vilken som helst önskad åtgärd som du vill att användaren ska vidta. Detta kan inkludera allt från ett klick på en knapp (CTA) till att göra ett köp och bli en ny kund. Webbplatser och appar har ofta flera konverteringsmål, och varje mål har sin egen konverteringsgrad.
Varför är konverteringsgrader viktiga?
Att spåra konverteringsgrader gör att du kan mäta prestandan för dina webbsidor och appar. Genom att förstå vilken procentandel av dina användare som slutför de mål som driver ditt företag, kan du bedöma framgången för din webbplats eller app och identifiera områden som kan förbättras.
Att förbättra din konverteringsgrad gör det också möjligt för dig att få fler försäljningar med samma mängd trafik. Om du spenderar 1 000 USD i månaden på annonsering för att driva 500 besökare till din webbplats, om du fördubblar din konverteringsgrad fördubblar du i praktiken värdet av din annonsbudget. Du kan då minska din annonsbudget och få samma fördel som du hade tidigare, eller investera den extra intäkten i nya annonsprogram.
Många faktorer kan påverka din konverteringsgrad och få den att variera. Något så enkelt som att introducera ny budskap eller göra sökmotoroptimering (SEO) kan göra att konverteringsgraderna fluktuerar. Även om högre konverteringsgrader generellt sett anses bättre, är det viktigt att notera att inte alla trafik-källor är skapade lika. Vissa källor kan fortfarande bidra till fler nya kunder, även om deras konverteringsgrader inte är lika höga. Till exempel har organisk trafik högre konverteringsgrader än display-annonser eftersom personer som söker efter något direkt vanligtvis visar större avsikt än personer som klickar på en bannerannons.
Mäta olika typer av konverteringsgrader
- Allmänna konverteringsgrader: Kan baseras på formulärifyllningar, nedladdningar, klick.
- E-handelskonverteringsgrader: Kan mätas med klick på ”lägg till i varukorg”, köp.
- Konverteringsgrader för organisk sökning: Kan mätas med bloggartiklar som lästs (scrollspårning) delat med söktrafik.
- Konverteringsgrader för sociala medier: Kan beräknas med direkta meddelanden delat med följare.
- Klickfrekvens: Spåras med klick på en banner eller annons delat med visningar.
Vad påverkar konverteringsgrader?
Många faktorer kan påverka konverteringsgrader, inklusive men inte begränsat till:
- Källa till app- och webbplatsbesökare: Beroende på kanaler och medier.
- Typer av konverteringar: Till exempel formulärifyllningar eller köp.
- Region: I vissa länder är onlineköp mer populära än i andra.
- Budskap på landningssidorna.
- Hur väl optimerad din webbplats eller app är.
- Enhetstyper: Som mobila enheter, stationära datorer eller surfplattor.
- Användarupplevelse: Ju bättre upplevelse, desto högre konverteringsgrader tenderar att vara.
Den sista punkten, användarupplevelse, är en viktig faktor. Att lägga till element på din webbplats eller app som kan verka som förbättringar av konverteringsgraden kan nå en gräns där du tar konverteringar från en åtgärd och omvandlar dem någon annanstans. Så håll alltid ett öga på både den övergripande konverteringsgraden och de individuella åtgärdernas konverteringsgrader. Du vill ha netto-positiva förbättringar, som lägger till de totala konverteringarna, inte tar bort för att konvertera någon annanstans.
Några element som vi har funnit ha hög konverteringsgrad men som kan påverka användarupplevelsen negativt är:
- Popups: Ökar konverteringsgraderna på sidan men minskar dem på andra ställen.
- Påträngande och störande interstitiella annonser: Stör besökaren när de läser något som en blogg.
- Dark patterns: Där vilseledande budskap används för att lura besökare att konvertera.
Hur mäter man konverteringsgrad?
Det finns flera sätt att spåra konverteringar, men den allmänt accepterade metoden är att ta:
Totalt antal besökare / konverteringar
Låt oss bryta ner detta. ‘Besökare’ i det här fallet är alla personer som besöker din webbplats, medan ‘konverteringar’ är det totala antalet slutförda åtgärder på webbplatsen. Att dela det ena med det andra ger dig en procentandel, också känd som konverteringsgraden.
Typiska konverteringar är köp, formulärifyllningar, lägga till i varukorg, klick på en call-to-action eller andra viktiga prestandaindikatorer (KPI) för ditt företag, som leadgenerering.
Vissa mer komplexa webbplatser kanske inte har som mål att konvertera alla besökare till samma typ av konvertering och behöver justera sin marknadsföringsstrategi. Till exempel, om du har en stor webbplats med support, juridik, en blogg och andra sektioner som inte innehåller några formulär, kan du utesluta mätvärden från det totala antalet besökare för att få en mer exakt konverteringsgrad.
Tänk på att även om du kan filtrera konverteringsgrader genom att begränsa deras omfattning, så innebär det också att du förlorar en del insyn i den övergripande konverteringsgraden. Högre konverteringsgrader kan göra att andra konverteringsgrader går ner på andra områden. Till exempel testade vi att förbättra chatbotten på Boosty.com, vilket ökade dess konverteringsgrader, men i slutändan visade det sig att det kanibaliserade konverteringarna för våra andra formulär. Att optimera chatbotten stal uppmärksamhet från landningssidan och fick folk att konvertera någon annanstans.
En mer skräddarsydd och sann konverteringsgrad kan se ut som:
- Sidvisningar för ”produkter” / klick på call-to-action (CTA) för varukorg.
- Landningssida besök / formulärifyllningar för att ladda ner en e-bok.
För att komma igång med att mäta din webbplats konverteringsgrad, använd ett verktyg som Google Analytics för att ställa in en konverteringsgradspårningspanel så att det är lättare att övervaka över tid. De flesta webbanalysverktyg kommer med många olika typer av konverteringsspårningshändelser direkt från början, och bör börja registrera besöksdata så snart de är installerade.
Hur förbättrar man sin konverteringsgrad?
Processen att identifiera konverteringsmål, beräkna deras konverteringsgrader och optimera din webbplats eller app för att uppnå högre konverteringsgrader kallas konverteringsoptimering eller CRO. Konverteringsoptimering görs genom att formulera hypoteser om varför besökare inte konverterar och komma på idéer för att förbättra konverteringarna, och sedan testa dessa idéer genom en process som kallas A/B-testning, där två versioner av en sida testas mot varandra för att se vilken som presterar bättre.
Börja med att identifiera vad dina nuvarande genomsnittliga konverteringsgrader är och jämföra med en referenskonverteringsgrad. Detta kan antingen vara branschspecifikt, enhetspecifikt eller teknikspecifikt, så det är bra praxis att ta genomsnittet för ditt företag.
Ta också hänsyn till flera datakällor utöver de typiska webbmätvärdena om möjligt. Överväg att använda värmekartor, e-handelsdata, CRM-data och andra insikter för att bestämma förbättringsområden. Dessa kan ofta ge överraskande insikter som du inte kan få enbart genom att titta på webbmätvärden.
Genom att ständigt identifiera nya konverteringsmål, identifiera områden där din konverteringsgrad kan förbättras och genomföra förbättringar på webbplatsens mallar, kan du kontinuerligt förbättra prestandan för din webbplats eller app och öka konverteringarna med minimal extra trafik. På så sätt konverterar du fler potentiella kunder till affärer.
Öka din konverteringsgrad med Boosty
Vi älskar kunder som har fokus på att öka sin konverteringsgrad. Kontakta oss nu för att starta!