Utan analys får man lita på magkänslan
Vår enkla process
Mätning på plats. Vi börjar med att se til att det finns analysverktyg på siten och att de är konfigurerade på rätt sätt.
Analys nuläge. Vi gör sedan en analys av nuläget för att se var vi står och var vi ska börja optimeringen.
Fokusgrupper och tester. A/B-tester i all ära – men det kräver hög volym av konverteringar för att ett A/B test ska ge ett signifikant resultat. Bättre är det oftast att göra kvalitativa tester av nya sidtyper, budskap och design.
Löpande optimering. Vi fortsätter löpande arbetet med att optimera och förbättra – det artbetet tar aldrig slut. Även om det tar mindre och mindre tid.
Vanliga frågor om analys
När du genomför din digitala strategi kan du stöta på olika utmaningar och risker. En utmaning är att hålla dig konkurrenskraftig i en snabbt föränderlig digital miljö. Risken inkluderar att investera i felaktiga digitala initiativ eller att inte uppnå de förväntade resultat. För att hantera dessa utmaningar och risker bör du ha en tydlig plan och processer för att övervaka och utvärdera din strategi. Du bör också vara öppen för att lära dig av dina misstag och göra justeringar när det behövs.
Den digitala världen är dynamisk och förändras ständigt. För att hålla din digitala strategi relevant bör du vara uppmärksam på de senaste trenderna och teknologiska innovationerna inom din bransch. Du bör också vara öppen för att göra justeringar i din strategi när det behövs för att möta nya utmaningar och möjligheter. Det är viktigt att vara flexibel och beredd att anpassa din strategi efter behov.
Din digitala strategi bör ta hänsyn till budgeten för dina digitala aktiviteter. Du bör fastställa hur mycket du är villig att investera i olika digitala kanaler och aktiviteter och se till att du allokerar dina resurser på ett effektivt sätt. Det är också viktigt att övervaka och hantera din budget kontinuerligt och göra justeringar om det behövs för att maximera avkastningen på din investering.
För att mäta framgången av din digitala strategi bör du övervaka relevanta KPI:er som är kopplade till dina mål. Exempel på KPI:er inkluderar konverteringsfrekvensen på din webbplats, kundtillväxt, försäljningsökningar, antalet besökare på din webbplats, klickfrekvensen på dina annonser och engagemanget på sociala medier. Genom att analysera dessa data kan du bedöma hur väl din strategi fungerar och fatta beslut om eventuella justeringar som behövs.
De digitala marknadsförings- och reklammetoder som du bör inkludera beror på dina mål och din målgrupp. Några vanliga metoder inkluderar sökmotoroptimering (SEO) för att förbättra din synlighet i sökresultaten, betalda annonser för att öka trafiken till din webbplats, innehållsmarknadsföring för att leverera relevant och värdefullt innehåll till din målgrupp, och sociala medier-marknadsföring för att engagera din målgrupp på plattformar som Facebook, Twitter och LinkedIn. E-postmarknadsföring är också ett kraftfullt verktyg för att kommunicera med befintliga kunder och prospekteringskunder.
Tjänster för snabbväxande bolag
Med fokus på att nå eller överträffa satta mål och att göra allt så strukturerat och effektivt som möjligt
Öka trafiken till din site
Man kan inte underskatta vikten av att driva rätt typ av trafik till sin site, som konverterar till lönsamma kunder.
Öka försäljningen med inbound
LIka viktigt som att få besökare till siten är det att konvertera dem till kunder, via bland annat en inboundstrategi
Nu kör vi!
Låt mig hjälpa er att nå era mål snabbare. Strukturerat, kreativt och alltid med uppsatta mål i fokus.
Christian Muda
Digital strateg och growth hacker
Vill du nå dina mål snabbare?
Fyll i formuläret nedan
så hör jag av mig inom 5 minuter.