En innehållskalender kan vara ryggraden i en en process för att löpande producera nytt, relevant och intressant innehåll för ett företag – men det finns en rad fallgropar att undvika på vägen.

Så vad krävs för att skapa en lagom omfattande, funktionell innehållskalender som kommer att göra att man löpande tar fram exakt det innehåll som era kunder vill läsa?

En innehållskalender är i grunden ett ramverk för innehållsproduktion. Den måste åtminstone täcka ”vad” och ”när” av innehållet du tänker producera. Men idealiskt kommer den att gå längre och beskriva ”vem” och ”varför” – det vill säga vem är målgruppen för varje innehållsämne och vad är syftet med det?

Följande lista sammanfattar de vanligaste fallgroparna i en innehållskalender.

1. Planen har parkerats i ett kalkylblad

Ett kalkylblad är den idealiska utgångspunkten för utveckling av innehållsidéer, mål, målgrupper och publiceringsdatum, men låt inte allt ditt hårda arbete dö. När du väl har bestämt dig för vilka idéer du ska gå vidare med, bör dessa sedan överföras till något med hög synlighet, som en Google-kalender eller ett dedikerat innehållskalenderverktyg. Ditt kalkylblad bör inte överges helt vid denna tidpunkt. Ha det till hands eftersom du kanske upptäcker att du behöver hänvisa tillbaka till idéer som inte riktigt kom in i din kalender när du behöver schemalägga något, eller när dina innehållsprioriteringar ändras.

2. Det var för ambitiöst

En innehållskalender måste spegla de resurser du har till ditt förfogande. Det är bra och bra att ha en plan för att stansa ut tre inlägg på sociala medier om dagen och ett blogginlägg varannan dag, men om du inte har någon som är dedikerad till att producera innehåll är din plan förmodligen avsedd att misslyckas. Du måste vara realistisk med hur mycket du kan producera internt med de resurser du har. Om du verkligen behöver producera så mycket innehåll, tänk på att lägga ut en del av det på externa skribenter.

3. Det var inte baserat på väldefinierade mål

Innehåll utan syfte är inte innehållsmarknadsföring, det är bara innehåll. Innan du ger dig i kast med att skapa en innehållskalender måste du vara tydlig med varför du vill producera innehåll i första hand. Är det för att positionera ditt företag som expert på ”service x”? Är det för att attrahera en viss typ av kund eller kund? Kanske handlar det om att locka folk att besöka butiken. Utan en tydlig uppsättning mål har du ingen ”kompass” som vägleder din innehållsproduktion och inget sätt att mäta framgång.

4. Resultaten mättes inte

Att hålla koll på en innehållskalender kräver arbete. Det är naturligt att vilja se någon form av belöning för den ansträngningen. Om du inte riktigt vet om du skördar frukterna av det du sår, är det svårt att hålla uppe motivationen att fortsätta. Att regelbundet mäta dina resultat kommer inte bara att hålla dig motiverad, det kommer att belysa var du behöver lägga ditt fokus för att maximera din avkastning på investeringen.

5. Distributionsstrategin var för snäv

Ännu mer demotiverande än att inte veta om ditt innehåll fungerar, är faktiskt att veta att det inte är det. En bra innehållskalender kommer att omfatta en kanalstrategi som inkluderar distribution av primärt innehåll över en rad plattformar som sociala medier, e-postmarknadsföring, betald förstärkning, traditionell PR – Det bör också innehålla fokus nyckelord för att optimera räckvidden genom sökning. Det tar tid att producera bra innehåll. Om du har det, mjölka det!

6. Den granskades och anpassades inte regelbundet

Det är lätt att hamna på efterkälken med en innehållskalender, särskilt om dina innehållsskribenter också har andra ansvarsområden. Organisatoriska prioriteringar förändras också oundvikligen och utvecklas. Om du inte schemalägger i tid för att regelbundet granska och anpassa din innehållskalender kommer den så småningom att förlora relevans och kastas åt sidan.

7. Det var för många kockar

Även om du har ett team av personer som arbetar med innehållsproduktion måste det finnas en person som har ansvar för att övervaka programmet och den centrala innehållskalendern – annars kan det bli rörigt.

Publicerat den september 1st, 2023 / Kategorier : Content Marketing /

Öka konverteringen? Kontakta mig här: