Vill ni öka effekten av både era digitala och analoga kampanjer? Då är det tre tydliga aktiviteter ni bör prioritera:

  1. Sökordsoptimera er site
  2. Optimera flödet på er site för konvertering
  3. Optimera era Google Ads.

Låt mig förklara varför:

Fånga upp intresset från varumärkesbyggande kampanjer

Om ni ser på den digitala kundresan så startar många resor med en varumärkesbyggande kampanj eller aktivitet av något slag. Exempelvis klassisk TV-reklam, digitala banner, en influenser som nämner er produkt eller tjänst eller radioreklam.

Nästa önskade steg i den digitala kundresan är ofta att kunden ska göra ett köp eller en annan action på en webbsida och då blir följande tre delar viktiga – en sökordsoptimerad site, optimerade Google Ads och ett tydligt flöde för konvertering.

Om inte ni gör det är risken att ni driver trafik till era konkurrenter

Så ökar ni effekten av både digitala och analoga kampanjer

Så ökar ni effekten av både digitala och analoga kampanjer

Därför hänger websideoptimering ihop med Google Ads

Ofta kan en varumärkesbyggande kampanj skapa ett intresse som startar med en googling när kunden vill veta lite mer och jämföra alternativ innan denne gör ett köp. Här är en SEO-optimerad site viktigt för att fånga upp den organiska trafiken, och lika viktigt är riktigt bra Google Ads – som även syns högre upp i sökresultatet. Vissa personer scrollar förbi alla annonser i sökresultatet, medan andra klickar på en lockande rubrik på en annons. Ni måste se till att nå bägge typer av beteende.

Optimerade landningssidor för Google Ads

Nästa steg är optimerade landningssidor för era Google Ads, som tar en besökare och konverterar dem till kunder eller leads. Att bara skicka all trafik till startsidan på en site och sedan hoppas på det bästa är ett klassiskt misstag som ofta leder till låg konvertering och även lägre annonsrankning på Google – så era annonser hamnar lägre ner i sökresultatet.

Så  –  för att öka effekten av både digitala och analoga kampanjer  – låt mig hjälpa er att optimera era Google Ads – samt optimera de viktigaste delarna av er site. Ett arbete som går relativt snabbt – och som betalar sig ännu snabbare i form av mer relevant trafik till sajten, högre konvertering och mer försäljning!

Detta kan blir effekten om ni inte optimerar kundresan

Om ni inte optimerar kundresan, med fokus på er site och Google Ads, finns stor risk att konkurrenter plockar upp trafiken, exempelvis på så enkla sätt som att köpa ert varumärke som sökord, eller med en SEO-strategi som gör att kunder ser deras organiska innehåll före ert.

Kontakta mig nu på christian@boosty.se eller mobil 070-77 33 070. Du hittar även ett kontaktformulär här – och vill du läsa ett kundcase först hittar du dem här.

Publicerat den februari 19th, 2024 / Kategorier : Digital strategi, Google Ads, Growth hacking, Sökordsoptimering /

Öka konverteringen? Kontakta mig här: