Dyker en konkurrent upp när du söker på ert företagsnamn på Google? I denna artikel finns tips om vad du kan göra och även tips om du vill köpa en konkurrrents varumärke!

I denna artikel finner du bland annat information om

  • Vad du kan göra när en konkurrent använder ditt namn i en Google-annons
  • Råd för att hantera konkurrenter som använder ditt företagsnamn
  • Vad du ska veta om hur det fungerar när konkurrenter budar på ditt varumärke
  • Expertråd om budgivning på andra företags varumärken

Att googla sina egna tjänster och se en konkurrent dyker upp före er själva ger ingen bra känsla. Men ännu värre är det om man googlar sitt eget varumärke och ser att en konkurrent dyker upp i sökresultatet före er.

Får verkligen ett företag köpa en konkurrents varumärke som sökord? Och får man använda en konkurrents varumärke i annonstexten? Svar på detta och mycket mer kommer nedan!

Kan en konkurrent använda mitt varumärke i sin annons?

Det enkla svaret är: ja, men rekommendationen är att inte göra det. Reglerna kring företagsnamn och varumärken på Google kan vara lite förvirrande.

I slutet av 2000-talet lyfte Google sina restriktioner som hindrade varumärken från att lägga bud på en konkurrents varumärkessökord. Varumärken kan använda ditt varumärke i sina Google-annonser, så länge som namnet inte är varumärkesskyddat och hur de använder det inte kan anses vara ”bedrägligt”. (Bedragelsetaktik inkluderar saker som att företaget imiterar ditt varumärke.)

Om ditt företags namn är varumärkesskyddat kan det vara en annan historia. Ofta skyddar större företag sina namn. Om så är fallet är de de exklusiva ägarna. Enligt Googles riktlinjer kan inga andra varumärken använda det namnet i sin annonstext.

Ett undantag från denna regel är om företaget som använder det är en legitim återförsäljare, som att Zalando skapar en annons för Nike-sneakers. En stor nackdel för Nike är dock att annonspriset går upp när en återförsäljare budar på samma sökord.

Kan en konkurrent använda mitt varumärke i Google Ads?

Bonustips: Bing (Microsofts sökmotor) tillåter också konkurrenter att bjuda på ditt varumärke. Deras policy säger att ”som annonsör är du ansvarig för att se till att dina sökord och annonsinnehåll, inklusive varumärken och logotyper, inte gör intrång eller kränker andras immateriella rättigheter.”

Vilka är reglerna för konkurrenter som budar på mitt varumärke?

Konkurrenter kan köpa ditt varumärke som ett sökord, även om det är varumärkesskyddat. Genom att använda ditt varumärke som sökord kan deras annons dyka upp på SERP när någon söker efter ditt specifika företag.

Tyvärr kan du inte göra så mycket åt att konkurrenten använder ditt varumärke eller varumärken som sökord.

Det finns dock saker du kan göra för att förbli konkurrenskraftig. Till att börja med, se till att du budar på ditt eget varumärke. På så sätt stjäl inte konkurrenter någon extra trafik som borde gå till dig. Detta gör att du också kan ta upp mer resultat i SERP:erna om du visar en betald annons och dessutom visas i de organiska resultaten.

Om en konkurrent bjuder på ditt varumärke och du inte gör det? Då kommer deras annons att visas ovanför ditt organiska resultat, vilket leder till färre klick till din webbplats. Du kan också buda på deras varumärke – mer om det nedan.

Proffstips: Om du har en vänskaplig relation med en konkurrent, överväg att kontakta dem och föreslå att ni inte ska buda på varandras varumärken. Ni kan inte kräva något, men kommer ni överens gynnar det er bägge.

Varför skulle en konkurrent buda på mitt företags varumärke?

Den främsta anledningen till att företag lägger bud på ett annat företags varumärke är att försöka stjäla trafik från konkurrenterna. De vill hitta personer som aktivt söker efter ett visst varumärke och stjäla denna trafik. Då personer som aktivt söker efter ett visst varumärke har kommit långt fram i kundresan och ofta är nära ett köp är det extra illa att denna trafik stjäls för företaget som äger varumärket. Om man vill använda denna strategi – att köpa konkurrenters sökord – behöver man dock ha en genomarbetad plan – mer om det nedan.

Hur väljer jag vilka konkurrerande varumärken jag vill buda på?

Om du ska bjuda på en konkurrents namn rekommenderar vi att du omsorgsfullt väljer rätt konkurrenter att bjuda på. Några aspekter att ta hänsyn till:

  • Deras tjänster eller produkter liknar era och ni har någon eller flera konkurrensfördelar.
  • Deras varumärke är inarbetat och välkänt
  • De har en hög domänauktoritet (DA) vilket gör att de rankar högt i de organiska sökresultaten

Så här köper exempelvis en konkurrent till Semrusch deras sökord – utan att nämna Semrusch specifikt i annonsen.

Kan en konkurrent använda mitt varumärke i Google Ads?

Hur utformar jag annonsen om jag vill buda på ett konkurrerande varumärke?

Du måste lyfta fram en tydlig fördel med er produkt eller tjänst kontra konkurrenten, dock utan att nämna konkurrentens namn. Tänk på att personerna ni vill nå faktiskt redan har preferens för konkurrentens varumärke och aktivt har sökt efter det. Er annonstext måste vara så stark att de väljer att klicka på den istället för annonsen från företagen som de hade intentionen att hitta. Ett exempel kommer nedan!

Landningssidan måste vara ännu tydligare

På den sida som man kommer till om man klickar på annonsen måste man vara ännu tydligare med varför man ska välja er tjänst eller produkt. Även här ska ni tänka på att besökaren faktiskt var ute efter en konkurrents produkt när de Googlade och nu måste ni sätta in sista stöten för att de ska välja er. Detta kan exempelvis göras med en sida där ni tydligt jämför er tjänst/produkt med konkurrenten. 

Vad ska jag göra om jag tror att en konkurrent bryter mot reglerna och använder mitt varumärke i annonstexten?

Tyvärr finns det inte mycket du kan göra om de inte använder din varumärkesskyddade term i sin annonstext. Om de är det kan du skicka in ett varumärkesanspråk till Google.

Du kan även kontakta din konkurrent direkt och upplysa dem om att det bryter mot Googles riktlinjer att köpa en konkurrents varumärkesskyddade företagsnamn. 

Fungerar inga av ovan åtgärder kan du i värsta fall ta legala åtgärder. 

Ska jag buda på min konkurrents varumärke?

Ofta har man lägst konvertering på att köpa en konkurrents varumärke, men har ni en hög budget allokerad per klick eller lead kan det ändå vara värt. Men först – se till att ni optimerar alla generella annonser för alla andra relevanta sökord. Ska ni buda på en konkurrents varumärke – se till att ni först har en riktigt relevant landningssida och en annons där fördelarna med just er sticker ut. 

Hur kan jag använda konkurrenter som lägger bud på mitt varumärke till min fördel?

Granska din konkurrents annonstexter, landningssidor och analysera vilken strategi de verkar ha. Hur går din kampanj i jämförelse? Det här är ett bra tillfälle att optimera era egna annonser och landningssidor.

Fråga dig själv: Om du var en konsument, skulle du klicka på din annons eller konkurrentens? De ledande bolagen online har ofta tydliga strategier för hur de nyttjar konkurrenters namn i sina sökord. 

Tips för att vinna budgivning på varumärkessökord

Om du bestämmer dig för att din marknadsföring med Google Ads behöver en annonskampanj med varumärkestermer, finns det två delar.

  1. Se till att du budar och rankar högst i annonser med ditt eget varumärke. Detta är främst viktigt när konkurrenter budar på ditt varumärke, eller om du själv inte rankar högst organiskt på ditt egna varumärke.
  2. Köp konkurrenters varumärken som sökord, men se till att både annonstexten och landningssidan är utformade för att verkligen visa upp fördelarna med just er produkt eller tjänst kontra respektive konkurrent. Finns det en stor sökvolym kan ni till och med skapa separat kampanjer riktade mot respektive konkurrent om ni har unika konkurrensfördelar som skiljer sig åt.

Använd landningssidor för att utmärka er från konkurrenterna 

Nu, precis som vid en annonskampanj, kräver landningssidor kontinuerliga tester för att se vad som fungerar. Så skapa A/B- tester med tydliga KPI:er som ni mäter för att se vad som konverterar potentiella kunder till köpare eller potentiella kunder.

Ett populärt exempel om en riktigt bra annons och matchande landningssida är  Monday.com’s landningssida i sökordskampanjen där de köper “Asana”. När man söker efter Asana får man detta sökresultat:

Kan en konkurrent använda mitt varumärke i Google Ads?

Monday.com’s landningssida:

När klickar på Monday’s annons  länk i SERP, är det första du ser  att över 180.000 kunder använder Monday idag, får en överblick över alla funktioner och även logos på välkända bolag som använder Monday.

Tydliga USP jämfört med konkurrenterna

Nästa del på landningssidan är en tydlig jämförelse av Monday vs Asana – och en tydlig CTA i form av en blå knapp som tar besökaren till en enkel sign-up sida. Här finns även flikar för att jämföra Monday med alla stora konkurrenter på marknaden.

Inte övertygad? Fortsätt scrolla och du få se en rad utmärkelser och sedan lyfter man upp tre tydlga USP:ar, innan det kommer en till blå CTA-knapp och flera skrytsiffor.

Landningssidan rundas av med ett kundcitat, som dock inte kommer från någon av de välkända varumärkena på toppen av sidan vilket kan tyckas lite förvånande. 

Sammanfattning

Att buda på din konkurrents varumärke är ofta ingen bra idé. Men om du vill testa, ta hjälp av oss på Boosty för att säkerställa att du gör det rätt. Utan en experts hjälp kan du få lägre resultat för dessa sökord.

Det beror på att Google kan se att du inte är varumärket vars namn du bjuder på. Dessutom kommer det troligen att kosta dig mer att bjuda på dessa varumärkessökord eftersom varumärket inte är ditt eget.

I det långa loppet kommer det att vara bättre för din marknadsföringsplan att fokusera era Google Ads på era unika produkter eller tjänster, se till att användarupplevelsen på er site är förstklassig och använda annonser för att lyfta fram dina unika fördelar för att sticka ut.

En annan given strategi att arbeta med parallelt är att arbeta med att sökordsoptimera er site. Då kan ni få gratis trafik via organiska sökningar istället för att betala för Google Ads. Söker man exempelvis efter “Strategisk Digitalbyrå” på Google rankar Boosty högst i de organiska sökresultaten, medan andra byråer som inte är duktiga på SEO istället får betala för att synas i sökresultaten. 

Kan en konkurrent använda mitt varumärke i Google Ads?

Vill ni ha hjälp med Google Ads, andra kampanjer eller en långsiktigt solid digital strategi för tillväxt? Kontakta mig nu!

/Christian Muda, Growth hacker

Publicerat den oktober 26th, 2023 / Kategorier : Google Ads, Growth hacking /

Öka konverteringen? Kontakta mig här: