CTA är en förkortning för ”Call to Action,” vilket på svenska kan översättas som ”Handlingsanrop” eller ”Handlingsuppmaning.” Inom marknadsföring och webbdesign är CTA en viktig komponent som används för att uppmana besökare att utföra en specifik önskad handling, såsom att klicka på en knapp, fylla i en formulär, prenumerera på en nyhetsbrev, ladda ner en fil eller göra ett köp.

CTA-element är vanligtvis utformade för att vara iögonfallande och tydliga så att de lockar besökarnas uppmärksamhet och väcker deras intresse för att vidta åtgärden. De kan vara placerade på webbplatser, i e-postmeddelanden, i annonser och på sociala medieplattformar.

Här är några exempel på vanliga CTA-uttryck:

  1. ”Köp nu”
  2. ”Registrera dig här”
  3. ”Ladda ner gratis”
  4. ”Börja din kostnadsfria provperiod”
  5. ”Kontakta oss”
  6. ”Få mer information”
  7. ”Prenumerera nu”
  8. ”Boka din tid”
  9. ”Dela detta”
  10. ”Klicka här för att komma igång”

Effektiva CTA:er är utformade för att vara tydliga, konkreta och direkt kopplade till det syfte som önskas uppnå. De bör vara anpassade till målgruppen och vara placerade strategiskt på webbplatsen eller i annonskampanjen för att uppmuntra önskade handlingar.

CTA är en viktig komponent inom konverteringsoptimering och används för att leda besökare genom köpprocesser, generera leads, samla in kontaktinformation och uppmuntra interaktion. Genom att använda effektiva CTA:er kan marknadsförare öka konverteringsgraden och effektiviteten av sina kampanjer.

Gillade du detta inlägg? Kontakta oss nu – eller dela inlägget på Linkedin!

Publicerat den oktober 13th, 2023 / Kategorier : /

Öka konverteringen? Kontakta mig här: